De fleste har før eller siden oplevet startproblemer med bilen, og det er selvfølgelig værst om vinteren, hvor almindelige batterier ikke yder optimalt. I sådanne situationer er det bekvemt at have en batterilader i huset, og de behøver ikke koste alverden. Det afhænger dog lidt af, hvordan man har tænkt sig at bruge batteriladeren. De billigste ladere har typisk ikke så stort et output, og skal derfor være tilsluttet længere tid, før batteriet er ladet op.
Vælg batterilader efter batteristørrelsen
Startbatterier fås i mange størrelser, lige fra små batterier på knallerter og motorcykler, og op til massive startbatterier til traktorer eller andre store maskiner. Det man skal kigge efter, er antallet af ampere-timer (Ah). Et batteri med få Ah kan forholdsvis hurtigt lades op af en lille batterilader, mens et batteri på f.eks. 1000 Ah kræver en større lader, hvis der ikke skal gå alt for mange timer med ladningen.
En dyr batterilader har ofte flere features
Hvis man ikke har så meget forstand på batterier og opladning, skal man gå uden om de helt billigere ladere, der ganske vist fungerer, men ikke beskytter mod fejlbetjening. De lidt dyrere ladere kan f.eks. være udstyrede med fejlpolariserings-sikring, og sikringer imod overbelastning og kortslutning. Med en sådan lader kan det ikke gå helt galt. En batterilader af god kvalitet kan også være udstyret med starter-funktion. Det betyder, at den kan levere strøm nok til en start med det samme, hvorimod billige ladere ofte skal være tilsluttet batteriet noget tid, før en start er mulig.